torsdag 20 februari 2014

Matkostnader

En sak som stört mig länge är hur i h*lvete mat kan vara så dyrt?!
Vad är det för en rubbad värld vi lever i där halv- och helfabrikat är billigare än den äkta varan? Där det står kötthalt 80% på paketen för frysta kycklingfiléer (ja jag såg det med egna ögon på en förpackning idag)? Och där vi får betala dubbla priset för något som är producerat i vårt egna land? Och ännu mer om vi vill vara rädda och djur och natur och väljer ekologiskt.. 

Jag gick igenom vad det egentligen var vi handlat idag. För dyrt blev det, som vanligt, ändå planerar vi våra i köp, gör matplaneringar och inköpslistor och handlar för två veckor i taget. 
Det vi handlat var en blandning av, svenskt kött, svenskproducerade havregryn, mycket svenskodlade grönsaker såsom vitkål, morötter, rödbetor, svamp osv. Fisk, frukt, svensk kycklingfilé. Naturell svensktillverkad yoghurt. 
Ja med andra ord i stort naturliga råvaror, så lite som möjligt processad mat och den mesta producerad i sverige. 1500 spänn, två personer, två veckor, inte jättemycket mat, bara bra mat. 

Och i och med detta blev det ändå inget kaffe för henric, och inga hallon och blåbär eller havredryck för mig, vi plockade bort allt "onödigt". 

Jag är inte alls politiskt bildad på något sätt, jag är snarare väldigt okunnig. Men jag förstår inte hur det kan vara så svårt att ge mer pengar till de som behöver det, såsom svenska bönder (och sjukvården med gärna). Ge dem de pengar som krävs för att matpriserna ska kunna ligga på en bra prisnivå och naturlig råvarohalt (utan kycklingfiléer som är pumpade med druvsocker). Sorligt nog går bonde efter bonde i konkurs. Folk slutar köpa svenskt när det blir för dyrt vilket leder till ännu högre priser för att bönderna ska kunna överleva, och slutligen har vi tagit död på dem alla och troligtvis oss själva när vi stoppar i oss all skit som finns i halvfabrikaten ich alla gifter som sprutats över de frukt och grönsaker vi äter. Inte okej.

Oj blev ett längre inlägg än jag tänkt mig, blir bara så upprörd när jag tänker på detta ämne. Och blir lika upprörd varje gång jag handlar mat. Ändå envisas jag med att köpa svenska naturliga råvaror och laga min mat från grunden. Det är min kropp och det är den enda jag har, i resten av livet.

Två veckors matplanering = liten tjej utan ett öre kvar denna månad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar