måndag 15 april 2013

Valet att bli sjuksköterska

Valet att bli sjuksköterska var ganska självklart för mig när jag i slutet av gymnasiet sökte till programmet. Då sökte med med tanken att om jag kommer in så tar jag ställning då till om jag vill eller inte. Men planen var egentligen att ta ett pluggfritt år och sedan söka in året efter. Men när antagningsbeskedet kom och jag hade kommit in fanns det inte en tvekan, klart jag skulle bli sjuksköterska!

Att jobba med människor, möta alla former av livsöden, höra allas livsberättelser, hjälpa svårt sjuka personer och anhöriga i kris, se förändringen efter att behandling påbörjats, vara ett samtalsstöd och möta alla personer där de befinner sig just nu ger mig så mycket glädje och självutveckling! Och jag vet att detta är rätt val för mig, detta vill jag göra!

Självklart finns det även negativa aspekter som med alla yrken men det faktum att man kommer hem från jobbet/praktiken och vet att idag har jag gjort något värdefullt väger så mycket mer. Jag kan knappt vänta på att få börja utöva yrket på riktigt och inte bara som student. Efter tre års plugg känner jag mig mer redo än någonsin att kliva ur studentbubblan och in i den riktiga världen! 53 dagar kvar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar