torsdag 20 december 2012

Ett bra substitut till glass

Glömde ta en bild tyvärr, det blev så gott att jag åt upp allt innan jag kom på att jag inte fotat, upps!! Lägger upp rn bild nästa gång jag gjort den.

Hur som helst. Jag är rn dån person att jag kan bli extremt sugen på något gott, gärna sött eller fett på eftermiddagar och kvällar. Och blir så arg på mig själv när jag smäller i mig godis, kakor och annat. Självklart äter jag sånt utan dåligt samvete ibland, det gäller bara att välja sina tillfällen. Så nu har jag gjort upp en plan att ta till när sötsugen sätter igång. En hemmagjord glass med vitaminer och protein!

Recept bananglass (1 port)
1 fryst banan
En klick lättkesella (ca 1-2 matskedar)
Eventuellt en skvätt mjölk för en lättare konsistens

Jag skivar en banan och slår in i aluminiumfolie och lägger i frysen.
Minst ett sådant bananpaket ska alltid finnas till hands i frysen. Så när man blir sugen på något gott tar man ut de frysta bananskivorna, mixar dessa i en blender (eller dylikt) tillsammans med en klick lättkesella, lite extra protein i vardagen. Om konsistensen blir för tjock kan man även hälla i en skvätt mjölk. Själv använder jag mig av den extra proteinberikade lättmjölken som arla lanserat i 5 dl paket. Går ju givetvis bra med vanlig mjölk med.
Mixa ihop allt till den konsistens du vill ha och voila! Redo att ätas.

Jag toppade med passionsfrukt men det är ju valfritt. Likaså kan man ju byta ut bananen mot frysta bär eller andra frukter om man vill.

Efter det lilla mellanmålet är sockersuget borta. Frös in en ny banan tills nästa gång! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar