torsdag 25 december 2014

Jul

Det är något speciellt med julen. Julmaten är väl okej men inget måste, paket är roligt till barnen men inget jag saknar att få själv egentligen. Nej det är mer stämningen jag gillar. Gemenskapen. Att mest sitta och mysa tillsammans med familjerna. Tända ljus, mat, glögg och trevligt sällskap. 

I år fick jag ledigt på julafton, oväntat med glatt besked. Juldagen var också en ledig  dag tack vare en arbetskamrat. Som vanligt började vi julfirandet med lillejul med lillfamiljen. Detta året var vi hos Marcus och Linnéa, julmat, vin och fotografering till julklappen vi skulle ge svärföräldrarna och svärmormor, en bild på alla tre barn plus mig och Linnéa. Bilden blev jättebra!


Julafton började med att Henric hade dukat upp frukost till oss, rosor fanns på bordet och utspridda rosblad. Helt oväntat gick han sedan ner på knä, tog fram en ring och bad mig att gifta mig med honom! Och jag sa JA! 

Som vanligt spenderades dagen hemma hos mina föräldrar med julmat och kalle anka. I år saknades brorsbarnen enormt! Lyckligtvis så får vi fira med dem på söndag med. 
Färden bar sedan vidare till Henkes föräldrar framåt kvällen där ännu mer julmat och trevligt sällskap väntade. Sov även över där, ja katterna hade vi med oss såklart. Huset hade fyllts med diverse madrasser så att alla barnen med respektive och även svärmormor stannade över. Den mysigaste delen med övernattning, framför allt på julen, är den gemensamma frukosten dagen efter. När alla samlas runt bordet och det dessutom är strålande sol och iskallt ute. Tack vare det fina vädret begav en del av oss ut på promenad, härligt! 

Julen är nog min favorit av alla högtider. Det är just känslan runt hela julen som jag gillar. Gemenskapen och myset. 
Enda nackdelen (hehe) med detta år var att min nacke bråkade med mig. Men tack vare att jag arbetar som sjuksköterska på en ortopedavdelning har jag ju läkarna till hands som erbjöd sig att skriva ut lite tabletter till mig som hjälpt fantastiskt bra!

Nu ser jag fram emot ett nytt spännande år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar