lördag 27 december 2014

Årsresumé 2014

Gjorde en annarlunda årsresumé med samma upplägg som blondinbella. Kändes roligare än att bara rabbla upp vad jag gjort och vad som hänt under det senaste året, månad för månad.

 Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Tågluffat! Gav mig ut på ett äventyr, och tog med mig Henke, ut i europa på en resa som jag inte visste vart den skulle föra mig exakt och en möjlighet att upptäcka Europa på ett obekvämt, med spännande sätt med en enorm frihetskänsla. Resan gjorde mig till en starkare och mer självständig person. Jag såg till att en dröm gick i uppfyllelse. Och sen stod jag på huvudet med. Och var med vid en förlossning och ett kejsarsnitt.
Genomdrev du någon stor förändring? Jag tog tag i mitt liv och mitt eget mående. Detta är ett förändringsarbete som fortfarande pågår. Jag kände hur jag var på gränsen till att bryta ihop och jag sökte hjälp. Hjälpen blev en beteendevetare som hade samtalsterapi med mig och beskrev för mig att jag tak och lov inte var deprimerad utan snarare var inne i en kris där mitt huvud fyllts med så mycket skit att jag inte kunde ta mig loss. Jag började göra förändringar av mitt eget liv för att kunna hitta tillbaka till mig själv och jag känner hur jag mognat, lärt mig mycket om mig själv och blivit mer medveten om mitt eget beteende och blivit ett säkrare person.

 Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Ja, min underbara arbetskamrat Johanna blev mamma till en liten kille. Och min ena bror och hans flickvän blev föräldrar till en liten grabb, min underbara brorson

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? 3 September, dagen då min brorson föddes. Och 24 December, dagen på henke, på julaftons morgon, gick ner på knä och bad mig att gifta mig med honom och samtidigt erbjöd mig precis just den ringen jag ville ha (Tack Petra för att du hjälpt honom hitta den)

Vilka länder besökte du? Danmark och Tyskland under våren. Blev en helg i Köpenhamn med Henke och hans familj och en tripp över till Tyskland och Bordershop. Under sommaren var jag som sagt på tågluff och reste då genom Europa, på vägen hann vi med Tyskland (Berlin, München), Italien (Venedig, Rom, Neapel, Milano) och Vatikanen (trots allt en egen stat), och sedan Frankrike (Paris). På ett sätt besökte jag även Norge, även om det enbart var mellanlandning och planbyte på Gardemoen. Sedan USA när vi träffade Linnéa i New York

Bästa köpet? Mina souvenirer, har en kärlek till souvenirer Gjorde någonting dig riktigt glad? När jag fick min brorson och när jag fick veta att han skulle födas. När Henke friade. När jag fick vara med en dag på förlossningsavdelningen. Alla stunder med min underbara brorsdotter. När jag bokade alla resor.

 Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Balans i livet. Körde på med full fart ända in i kaklet.. Och rakt igenom det. Jag behöver under 2015 hitta en balans i mitt liv i allmänhet. Med träning, mat, minska på alla gotte jag trycker i mig men ändå inte sluta med det helt. Hitta tillbaka till mig själv, fast på ett mer balanserat sätt. Finna ro i mig själv och sluta ställa alla höga krav som lett mig till den kris jag nu jobbar mig ur. Jag ska under kommande året arbeta med ett good enough tänk och inte vara så hårt mot mig själv. Göra det jag vill när jag vill göra det, och undvika det jag faktiskt inte känner för eller orkar. Det är ingen som tackat mig för att jag mått dåligt, så det var uppenbart inte värt det.

 Vad önskar du att du gjort mer? Ägnat mig mer åt mig och Henke. Vår relation är bra men jag känner att jag behöver ägna mig mer åt oss och att vi tillsammans bör skämma bort oss. Vilket vi redan har planer på till sommarens resa. Ta mer avslappnade weekends och åka iväg bara vi.

 Vad önskar du att du gjort mindre? Snackat skit och hakat upp mig på skitsaker som i slutändan mest gör mig själv illa. Skärpning nu. Jag vet att jag inte behöver älska alla men att gå runt och vara irriterad på dessa mindre älskade människor har inte gjort mig något gott.

Favoritprogram på TV? Fann en kärlek till Pretty little liars under det gångna året.

 Bästa boken du läste i år? Tror nog att det blir "Sarahs nyckel" av Tatiana de Rosnay.

 Största musikaliska upptäckten? Hello Confusion.

 Vad var din största framgång på jobbet 2014? Framgång och framgång. Hur mycket konkret framgång kan man egentligen ha som nybakad sjuksyrra. Tror framgången i mitt fall mest handlar om att jag funnit mig själv i yrket som sjuksköterska. Insett att jag klarat av det. Det har även hänt att jag brutit ihop några gånger när det varit för tufft på jobbet och jag har lärt mig att det inte är mig det är fel på. Det är systemet. För tung belastning på oss sjuksköterskor. För mycket att göra, för många patienter per sköterska och för dåligt strukturerat på arbetsplatsen (nej givetvis inte alltid men då och då händer det). Och tack och lov är min arbetsplats fylld av underbara arbetskamrater som hjälp mig mycket dit jag är idag. Jag tog beslutet att söka mig vidare, testa vingarna inom andra medicinska områden och se om jag passar bättre där. I februari är det dags, jag är nöjd med beslutet och min vanliga arbetsplats finns ju kvar om jag skulle ångra mig. Jag anser att det är en personlig framgång på det yrkesrelaterade planet.

 Största framgång på det privata planet? Jag bestämde mig för att släppa en gammal plåga och gå vidare. Jag lämnade personer som gjort mig illa bakom mig och fortsatte utan dem på vägen. Tre år efter att jag fått ett meddelande från en person där denna i fråga bad om ursäkt för det hon gjorde kände jag mig stark nog att svara på meddelandet, och därefter gå vidare.

 Största misstaget? Jag tror mitt största misstag hänger kvar från år 2013 ändå. Men om jag måste ta år 2014 så är det nog att jag svikit mig själv genom att inte lyssna på min kropp i tid och att jag inte fattat att jag duger som jag är. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare än 2013 i alla fall.

 Vad spenderade du mest pengar på? Resor och upptäcktsfärder av olika slag. Och det var värt det!

 Något du önskade dig och fick? Ett frieri

 Något du önskade dig och inte fick? Jobbet på gynavdelningen

 Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Var på gymmet och körde rygg och axlar. Sen har jag för mig att vi firade mig, mamma och Jessica hemma hos mamma.

 Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? En Los Angeles resa med ett par tjejkompisar

 Vad fick dig att må bra? Mina brorsbarn. Fylls med ett varmt kärleksrus när jag tänker på den. Brorsonen med sitt stora leende och brorsdottern som varit så rolig att ha hand om på Astrid Lindgrens värld och på Leos lekland med mera. Petra har också varit ett otroligt stöd genom året och henke givetvis.

 Vem saknade du? Självklart saknar man ju dem som inte längre finns i livet, den sorgen kommer över en ibland. I övrigt tror jag inte att jag saknar något speciellt så. Alla som varit saknade på ett eller annat sätt har ju funnits ett mail eller ett telefonsamtal bort ändå.

 Mest stolt över? Min brorsdotter som utvecklas så ofantligt mycket mellan varje gång jag träffar henne.

 Högsta önskan just nu? Ett hus och kunna bestämma mig hur jag vill ha vårt bröllop

 Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Fokusera mer på mig och det som gör mig lycklig. Släppa det som tynger mig och skämma bort mig själv lite oftare. Ägna mig mer åt Henkes och min relation.

1 kommentar: