fredag 25 juli 2014

Backpacking del 1. Berlin

Nyu har det gått några dagar sedan vi drog ut på vår tågluff. Vi började med nattåget till Berlin. Vi hade diskuterat och fantiserat lite innan angående vilka vi skulle delar kupé med, ett gäng tjejer eller gäng killar, olika åldrar och olika mål med sin resa. Aldrig hade vi haft en tanke på att det skulle bli en barnfamilj som var på semester tillsammans med en annan barnfamilj som höll till i kupén bredvid. Trevliga var dem visserligen men lite sådär att behöva gå och lägga sig direkt när tåget rullade av färjan somm tagit oss från trelleborg till sassnitz. Inte heller hade vi räknat med att behöva klättra upp och lägga oss högst upp i kupén, som bestod av tre våningar med sängar, då vi specifikt bokat att få sova underst. Men med små barn som kan ramla ner och föräldrar som vill vara nära barnen var det ju så det fick bli. 
Sömnen gick det väl si och så med, varmt i kupén, dålig luftkonditionering, kvavt och otäckt, gammalt skakigt tåg (hallå sverige, dags att hänga med i tågutvecklingen?) bullrigt, skakigt. Vaknade flera gånger under natten men är ändå förvånad över att jag kunde sova så pass mycket dom jag gjorde ändå.



Framme i Berlin, trötta och dana, tidigt på morgonen, runt 06.20. Käkade lite frukost, tog oss till vårt hotell för natten för att skänga av oss väskorna i baggagerummet och sedan dra ut på stan som givetvis inte var öppen så tidigt på morgonen. Strosade lite i morgonsolen från alexanderplatz ner till brandenburger tor. Till slut började staden vakna och vi råkade lite oplanerat hamna först i kön till madame tussauds där vi träffade både den ena och den andra, mest tyska tv-kändisar dessvärre, men även justin timberlake, george clooney och lady gaga. 



Då både jag och henke tidigare varit i Berlin blev det mycket upprepningar på sysselsättningarna, tack och lov är ju Berlin en superhärlig stad. Dagarna bestod mest av curry wurst, öl, bratwurst, s-bahn pkande där vi för övrigt kom ifrån varandra när dörrarna stängdes efter mig innan henke hunnit hoppa på - spännande, east side gallery, åkte europas snabbaste hiss som tog oss 8 våningar per sekund upp till panoramautsikten högst upp i byggnaden, drack berliner weisse så uteserveringar, kollade in en vattenshow med dn massa fontäner när det mörknat strax innan det var dags att dra sig tillbaka till hotellet, holocaust memorial, hitlers icke längre existerande bunker, ett stort demonstrationståg. 







Höjdpunkten var ändå att jag hittade stället på berlinmuren där Simple Plan skrivit år 2002. Helt sjukt! Simple plan var länge mitt stora favoritband i tonårens ljuva dagar och jag avgudade dem. Hade en DVD med dem där man får se att de skriver på muren, och jag hittade det mitt i allt, lyckliga jag! 


Två dagar blev det, en natt. v
Varma dagar, 30 grader, höll på att smälta bort ett tag. 
Efter dag två tog vi natttåget vidare mot München där jag befinner mig i skrivande stund. Men det berättar jag om i nästa inlägg. Imorgon väntar en lång dag. 

Ha det fint alla var i världen ni än befinner er! 

Följ mig på instagram @andreaalsterhed för att följa min resa även där


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar