torsdag 2 januari 2014

Kära nybörjartränande

Missförstå mig inte nu, jag tycker det är jättebra och jättekul att fler vill ge sig in i träningens värld och försöka göra en förändring, men... Måste alla göra det på en och samma gång?! 
I januari är gymmen totalt packade med folk som sedan allt lägger av en efter en. 

Måste just nyår vara startpunkten? Kan man inte sprida ut sig lite under året? Det går att börja träna i juli också, vilket faktiskt är bättre för nybörjare egentligen, att börja under en period då det är lugnare på gymmen så de lättare kan testa sig fram i egen takt utan otåligt folk (som jag) står och väntar irriterat för att vår egen träning blir sinkad. 

Och investera gärna i en gyminstruktion innan ni drar igång, ser alltför många som gör fel vilket ökar skaderisken och inte ger önskade resultat, exempelvis förra året såg jag en som som gjorde crunshes (eller mer åt sit ups hållet) i en stretchingmaskin. Har man ingen van person att gå till gymmet med som kan visa så är gyminstruktioner väl värda pengarna om man är seriös med sin träning.

Hur som helst, det jag vill komma fram till är att om ni vill börja träna så vänta inte på att nyår ska inträffa, börja när första tanken på att träna dyker upp oavsett vilket datum det är. Bättre för er och bättre för oss otåliga gymmänniskor. 

Och till er som börjat träna vid nyår och kommer börja träna under året: lycka till med allt och kämpa hårt för att nå era mål!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar