fredag 20 januari 2012

The doctors

Sitter och tittar på det där programmet med läkare som diskuterar hälsa ur olika synpunkter, idag handlar det om utseende och hur män påverkar kvinnors självförtroenden osv. Just nu diskuterar de kvinnors längt, kort kobtra lång, män känner tydligen sig mindre manliga om deras tjej är längre, samtidigt som korta tjejer ibland till och med mår dåligt över sin längd, vilken krock, helt plötsligt vill tjejer inte vara det männen vill ha. Visserligen är det skillnad på kort och för kort.
Jag är inte lång. Och drt har jag fått höra många gånger i livet. Från långa personer såklart. Jag är 1,60. Men jag kan ha hur höga klackar jag vill utan att bli för lång, och det är grymt, tackar Petras mamma för att hon fick mig att förstå det för några år sen. Till vardags använder jag visserligen bara platta skor, converse är det självklara valet sen många år tillbaka.
Hade jag haft problem med min längd hade jag nog haft klackar dagligen, men just det faktum att jag trots min längd väljer platta skor måste väl betyda att jag äbdå accepterat och blivit tillfreds med min längd? Jag kom för länge sen till en punkt då jag insåg att min längd är en siffra jag själv kan reglera efter hur jag själv känner för dagen. Att andra sedan kommenterar att jag är kort är inte mitt problem. Det handlar om gener, deal with it!
När jag nu skriver detta börjar jag fundera, varför bryr sig långa personer om att jag är kort? Har de nån förvrängd bild av att de skulle vara bättre än mig? Avundsjuka för att de inte har samma klackmöjlugheter som jag? Ett behov av att få mig att känna mig sämre för att de själva ska känna sig bättre? Jag vet inte. Men jag kan inte heller påstå att jag bryr mig så mycket längre. För några år sedan kunde jag bli skitledsen Över såna kommentarer, sen insåg jag att min längd är mitt problem, inte andras. Så anledningen till att de hackar på min längd måste ju ligga hos dem. Med andra ord inget att lägga min energi på. Har de problem med min längd får de reda ut det med sig själva. Punkt.

Det var dagens insikt, ha nu en fantastisk fredag! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar