söndag 8 maj 2011

Praktik och Kattutställning

Mycket nytt just nu, är inne i sista kursen för denna termin vilket innebär praktik, äldreboende är det som gäller denna praktikomgång, Går först med undersköterskorna och sedan sjuksköterskorna. Lärorikt och intressant, dock är jag ju redan utbildad undersköterska så det känns lite onödigt att gå så mycket som två veckor med undersköterskorna men man har trots allt mycket att lära och det är ett väldigt bra sätt att lära känna de äldre lite innan man träder in som sjuksköterska och inte arbetar riktigt lika nära patienterna som undersköterskorna gör. Ger ju trots allt djupare förståelse för var och en av de äldre. 4 veckor kvar till sommarlov men innan dess är det mycket att göra, jobba så gott som heltid, skriva examinationsarbete, veckodagbok över händelser ur ett etiskt perspektiv och kladda ihop en individuell klinisk studieplan. Jag är i alla fall på rätt spår. 2 år kvar till sjuksköterskelegitimation.

Hur som helst var jag och Henke på vår livs första kattutställning igår tillsammans med min morbror och hans fru. Niko skulle ställas ut. Han fick väldigt bra omdöme och pris för bästa sibiriska kattunge. Gick även vidare till nomineringen för bästa kattunge i hela utställningen men det vann han tyvärr inte. Är dock väldigt stolt över honom. (Kommer ladda upp bild senare när jag sitter vid en annan dator).

Dagen har spenderats i solen hemma hos svärföräldrarna då Henke och hans pappa fortsätter att bygga på den den kommande inglasade altanen. Brännan blir finare och finare. Har dock en konstig kropp, magen blir skitsnyggt solbränd men resten av kroppen blir inte alls lika brun. På kvällen blev det grillning och Niko fick följa med, han lekte i rabatter och liknande så det blev till att bada honom när vi kom hem, det är väl något han inte uppskattar särskilt mycket men måste man så måste man.

Imorgon blir det jobb och ringa sommarjobbet. På Onsdag hämtar vi vår nästa kattunge Oksinia (Oksi). Nu ska jag och Henke glo på senaste Harry Potter samtidigt som jag skriver lite etiska reflektioner över praktikveckan som varit. Längtar till examen men ska lära mig att leva i nuet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar