fredag 12 juli 2013

Hur träningen kom in i mitt liv

Jag är inte en sån person som tränat hela livet. Visst spelade jag fotboll och pingis och tränade gymnastik och höll på med ridning kortare perioder när jag var yngre, ridningen vill jag för övrigt börja med igen. Och skolidrotten gav mig men för livet!! Borde bli skolpolitiker och göra en stor reform av just skolidrotten, har massor av idéer!

Men så började jag på universitetet och det innebar långa föreläsningar, mycket stillasittande och som en följd av detta började jag få ont i ryggen, kände mig konstant trött i ryggen och hade dvårt att sitta stilla på föreläsningarna. Så jag hängde på Sanna, en kompis från klassen som tränade på just simhallen, köpte några engångsinträden och testade pump. Tyckte det var roligt och skönt att röra på mig, trots att styrketräning var något jag aldrig gjort i hrla mitt liv! Så rätt var det var hade jag tecknat ett årskort på autogiro. Som tiden gick ville jag testa fler träningsformer och gå på fler pass vilket betydde att jag inte alltid fick sällskap vilket kändes otroligt osäkert. Jag minns det första passet jag körde själv, spinning activio. Jag och Sanna skulle gå, men hon bangade i sista minut, och på något sätt gick jag dit, jätteosäker, efter en lång dag i skolan. Och det gick ju, jag klarade att träna själv och övervann mig själv, därefter körde jag igång ordentligt och tränade mycket själv och kom igång och kände mig genast bättre i ryggen och mer självsäker. Därefter har jag hållt igång, bortsett från en period förra året då jag mådde dåligt.

Nu, 2 1/2 år senare, sitter jag fast mer än någonsin. Jag har lämnat pump bakom mig (bortsett från Lindas trippelpass) och kör numera gym, crossfit och har valt ut de bästa spinningpassen. Plus nathas privatpass på ik med weightstep, pump, crossfit och boll. Och snart adidas tribe igång dessutom så då kan jag lägga till löpning med. Tänkte testa indoor walking och GRIT dessutom, de finns dock inte på mitt träningsställe så får göra några visiter på andra anläggningar, spännande! 

Träning är numera min favoritsysdla och jag hoppas att det förblir såhär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar