torsdag 28 februari 2013

Over night oats var det ja

Nu har jag testar over night oatsen, rätt gott, konsistens som havregrynsgröt fast kall och blandat med yoghurt och annat. Funkar utmärkt för oss som är lite extra trötta på morgonen och vill ha en god hälsosam frukost men helt enkelt inte orkar göra den på morgonen. Plus att om man gör sin frukost kvällen innan så kan man sova lite extra på morgonen! En omgång räcker för två morgonar för mig. Perfekt!

Recept på over night oats (1-2 portioner)
1 dl naturell yoghurt
1/2 dl kvarg/kesella
1/2 dl mjölk
1 dl fiberhavregryn (går såklart även med vanliga)
Valfri mängd frön, jag använder linfrön, ca 1/2-1 msk
Vaniljsmakpulver
Kanel

Blanda ihop allt och ställ in i kylen över natten så drar havregrynen åt sig resten.
På morgonen kan du sen toppa med valfritt tillbehör, frukt, bär, sylt eller vad du vill. Jag åt det med mango, gotte!

När mangon är billig i butiken brukar jag köpa några stycken och skära upp i bitar och frysa in i portioner i folie som jag sen kan plocka ut till smoothies, gröttillbehör eller vad dom. 1 mango räcker till ungefär 3 portionspack. Likadant hör jag med bananer om jag råkat köpa då många att jag inte hinner äta upp dem innan de börjar bli för gamla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar